WYGRANA SPRAWA Z SANTANDER CONSUMER BANKIEM – NASZ KLIENT NIE MUSI ODDAWAĆ NIEMAL 130 TYS. ZŁ

Wygrana sprawa z Santander Consumer Bankiem. Nasz klient nie musi oddawać niemal 130 tys. zł!

Rate this post

Mamy kolejną wygraną sprawę przeciwko instytucji finansowej – tym razem jest to Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, a nasz klient nie musi zwracać do Banku aż 130 tys. zł. Była to sprawa zwykłego konsumenckiego kredytu gotówkowego, jednak jak zdołali wykazać nasi prawnicy Bank dopuścił się w związku z jej prowadzeniem wielu nadużyć.

Sprawa sądowa i co dalej?

Pozwem w postępowaniu upominawczym Santander Bank Polska S.A. w Warszawie wniósł o wydanie nakazu zapłaty i zasądzenie w od klientów kancelarii kwoty oraz odsetek. Sprawa pierwotnie toczyła się w elektronicznym postępowaniu upominawczym, gdzie wydano nakaz zapłaty, który pozwany zaskarżył sprzeciwem. Spowodowało to umorzenie tamtego postępowania. Bank następnie wniósł pozew do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Klient odebrał pozew i zwrócił się do naszej Kancelarii z prośbą o zajęcie się sprawą. A nasi prawnicy w odpowiedzi na pozew wnieśli o oddalenie powództwa. Strony łączyła umowa złotowego kredytu gotówkowego zawarta w roku 2018. Umowa opiewała na kwotę ok. 130 tys. zł, a część tej kwoty była przeznaczona na sfinansowanie kosztów kredytu, takich jak. Np. prowizja.

Nasi klienci pozostawali w opóźnieniu ze spłatą kredytu, w związku z tym bank podjął czynności zmierzające do wypowiedzenia pozwanym umowy. W związku z tym w tej dacie przygotowano ostateczne wezwanie do zapłaty, którym zamierzano wezwać naszych klientów do zapłaty zaległości w terminie 14 dni, pouczając o możliwości złożenia wniosku o restrukturyzację. Wezwanie jednak nie zostało doręczone kredytobiorcy. Nie zważając jedna na to bank wystosował następnie oświadczenie o wypowiedzeniu umowy, które zgodnie z dowodami przedstawionymi do akt sprawy zostało odebrane.

Na tak poczynionych ustaleniach Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok, w którym oddalił powództwo Banku w całości.

W tym zakresie Sąd w całości podzielił zarzut podniesiony przez naszych prawników w zakresie braku wymagalności roszczenia dochodzonego przez Santander Consumer Bank S.A. z siedzibą w Warszawie. Nasi prawnicy w pismach kierowanych do Sądu, zwrócili szczególną uwagę, że Bank nie zachował wymogów określonych art. 75c prawa bankowego, co czyniło wypowiedzenie bezskutecznym. Tym samym brak było podstaw do postawienia całej kwoty w stan wymagalności i jej dochodzenie, a na takich twierdzeniach oparty był pozew.

Sąd zwrócił uwagę Powoda, na fakt, że strony łączy umowa kredytu konsumenckiego (art. 3 ustawy o kredycie konsumenckim w zw. z art. 69 Prawa bankowego). Kredyt bankowy jest to zobowiązanie o charakterze trwałym, które z woli ustawodawcy uregulowane jest przepisami o charakterze bezwzględnie obowiązującym. Dotyczy to również postępowania związanego z wypowiedzeniem takiej umowy, które wymaga przestrzegania przez bank określonych w ustawie wymogów. W szczególności – niezależnie od samych podstaw do złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu umowy, związanych z naruszeniem obowiązków przez kredytobiorcę – bank musi podjąć działania określone w art. 75c Prawa bankowego. Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, jeżeli kredytobiorca opóźnia się ze spłatą zobowiązania z tytułu udzielonego kredytu, bank wzywa go do dokonania spłaty, wyznaczając termin nie krótszy niż 14 dni roboczych. W kontekście omawianego przepisu pominięcie tej obowiązkowej procedury przez bank czyni dokonane wypowiedzenie kredytu bezskutecznym i w tym zakresie Sąd w całości podzielił stanowisko przedstawione przez stronę pozwaną.

Nasi prawnicy w odpowiedzi na pozew wskazali, że brak podjęcia przez bank ustawowo przewidzianych czynności, które poprzedzają wypowiedzenie, czynią wypowiedzenie przedwczesnym. W sytuacji, w której dana czynność prawna, w tym wypadku wypowiedzenie umowy, jest przedwczesna, to z tej przyczyny nie może być kwalifikowana jako nieważna, lecz bezskuteczna z tego względu, że nie została poprzedzona dokonaniem innych wymaganych ustawą czynności, tak jak to miało miejsce w tej sprawie. W celu wykazania, że naszemu klientowi doręczono wezwanie do zapłaty bank przedstawił dowód nadania przesyłki- my natomiast wyjaśniliśmy, że takie potwierdzenie nadania przesyłki stwarza domniemanie, że została ona doręczona, które jednak przez jej odbiorcę może zostać obalone poprzez wykazanie, że nie miał on możliwości zapoznania się z nią. Nasi prawnicy wykazali się inicjatywą dowodową w tym przedmiocie, która doprowadził do obalenia domniemania doręczenia przesyłki naszemu klientowi.

Wobec tego, że bank nie udowodnił prawdziwości faktów przedstawionych w pozwie co do zasadności dochodzonej nim kwoty, jako wymagalnej w całości na skutek rozwiązania umowy Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo. Jest to kolejny sukces naszych prawników – Bank nie wniósł apelacji, a wyrok oddalający powództwo jest już prawomocny.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

JAK BANKI ZARABIAJĄ NA STOPACH PROCENTOWYCH?
Poprzedni wpis

Jak banki zarabiają na wysokich stopach procentowych?

UZNANIE DŁUGU – co to, w jaki sposób można uznać dług, czego nie robić?
Następny wpis

Uznanie długu – co to jest, w jaki sposób można uznać dług, czego nie robić?

Ostatnie z Ogólne