POSTĘPOWANIE INTERWENCYJNE PRZED RZECZNIKIEM FINANSOWYM

Rate this post

Nasi klienci często zastanawiają się jakie rozwiązanie może być właściwe w sprawie sporu z podmiotem rynku finansowego. Co jeżeli ścieżka reklamacyjna zawiodła, czy mogę jeszcze coś zrobić, aby sprawa nie miała swojego finału przed sądem. Opowiadamy!

Banki, firmy leasingowe oraz ubezpieczeniowe, pośrednicy – w sprawie tych wszystkich podmiotów konsument może zwrócić z wnioskiem o interwencję do Rzecznika Finansowego. Rzecznik jest uprawniony do przeprowadzenia pozasądowego postępowania, mającego na celu wyjaśnienie spornej sprawy, w sprawach pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem.

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie, jakie sprawy rozpoznaje Rzecznik Finansowy oraz w jakim trybie, a nadto jak powinien wyglądać wniosek o podjęcie interwencji, zapraszamy do lektury poniższego artykuły.

  1. Postępowanie interwencyjne przed Rzecznikiem Finansowym

  2. Tryb pracy Rzecznika Finansowego reguluje ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym i to właśnie tam znajdziemy wszystkie niezbędne wskazówki do oceny czy nasz sprawa nadaje się do przedstawienia jej Rzecznikowi oraz jakie wymagania powinien spełniać nasz wniosek o podjęcie interwencji. I tak, art. 17 tejże ustawy wskazuje, że do zadań Rzecznika należy podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego, których interesy reprezentuje, a w szczególności rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji, rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie zakreślonym ustawą, opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego, występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego, informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach oraz przekazywanie do Komisji Nadzoru Finansowego informacji o liczbie i charakterze skarg wskazujących na naruszenia ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

    Do zadań Rzecznika należy także wiele innych zadań, takich jak np. inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w zakresie zwiększania świadomości finansowej społeczeństwa, w szczególności w dziedzinie funkcjonowania rynku finansowego, wykorzystania innowacyjnych technologii i możliwych zagrożeń występujących w tych dziedzinach. Przy Rzeczniku prowadzone są również pozasądowe postępowania w sprawie rozwiązywania sporów między klientami podmiotów rynku finansowego a tymi podmiotami.

  3. Przebieg oraz czas trwania postępowania interwencyjnego.

  4. Postępowanie inicjowane jest sporządzonym przez nas wnioskiem o podjęcie interwencji w stosunku do podmiotu rynku finansowego, Rzecznik analizuje otrzymane zgłoszenie i podejmuje decyzje czy jest właściwym dla rozpoznania sprawy. Jeżeli uzna swoją właściwość rejestruje sprawę, nadając jej dalszy bieg. W pierwszej kolejności zazwyczaj otrzymujemy informację o tym pod jaką sygnaturą sprawa została zrejestrowana. W następnej kolejności Rzecznik zwraca się do instytucji finansowej z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie, często również zwraca się z prośbą o przesłanie dowodów. Pismo skierowane do podmiotu Rzecznik przesyła również informacyjnie do nas jako do wnioskodawców. Jeżeli podmiot rynku finansowego zajmie stanowisko w sprawie, również otrzymamy kopie jego odpowiedzi. Natomiast Rzecznik Finansowy po zebraniu stanowisk wszystkich zainteresowanych stron i analizie zebranego w sprawie materiału dowodowego wyda swoje stanowisko.

    Rzecznik Finansowy zazwyczaj dąży do przedstawienia w swoim stanowisku argumentacji, która powinna nakłonić instytucję finansową do współpracy i zmiany swojego nastawienia do klienta rynku finansowego. Należy jednak pamiętać, że Rzecznik Finansowy nie wydaje decyzji wiążących w sprawach, są to jedynie stanowiska, które mogą zostać nieuwzględnione w szczególności przez podmiot rynku finansowego, nie mniej stanowią potem solidny dowód, jeżeli sprawa znajduje swój finał przed Sądem.

    Czas trwania postępowania przed Rzecznikiem Finansowym nie jest ściśle określony, ponieważ w dużej mierze zależy od aktualnego obłożenia Rzecznika Finansowego, który rocznie prowadzi ok 17 tys. takich postępowań, jak i złożoności indywidualnego przypadku.

  5. Kto może złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego

  6. Rzecznik Finansowy udziela pomocy zarówno osobą fizyczny, jak i prowadzącym działalność gospodarczą, poza tymi, którzy swój biznes prowadzą w formie spółki prawa handlowego.

  7. Jak złożyć wniosek o postępowanie interwencyjne?

  8. Rzecznik Finansowy na swojej stronie udostępnia wzór wniosku, z którego można skorzystać zgłaszając swoją sprawę. Natomiast, jeżeli korzystasz z pomocy profesjonalnego pełnomocnika upewnij się, że pełnomocnictwo zostało udzielone w odpowiedniej formie, a najlepiej skorzystaj z wzoru pełnomocnictwa, które również udostępnione jest na stronie Rzecznika Finansowego.

Prawnik w dziale ochrony klienta rynku finansowego. Swoje doświadczenie zdobywała w kancelariach zajmujących się prawem upadłościowym i ochroną konsumenta , które to dziedziny prawa pozostają nadal w spectrum jej zainteresowań. Obecnie zajmuje się sprawami z zakresu prawa bankowego.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Poprzedni wpis

ZARZUTY OD NAKAZU ZAPŁATY – WZÓR PISMA ORAZ OPŁATA SĄDOWA

Ile kosztuje oddłużanie
Następny wpis

SYNDYK A BRAK MAJĄTKU – CZY UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA JEST MOŻLIWA BEZ MAJĄTKU

Ostatnie z Ogólne