Oszustwo bankowe

Jak wnieść skuteczną reklamację do banku w przypadku oszustwa? Oszustwo bankowe [2024]

Rate this post

W czasach rozpowszechnionej już bankowości internetowej coraz częstszym przypadkiem są oszustwa bankowe. Jeżeli padłeś ofiarą takiego przestępstwa czym prędzej powinieneś złożyć odpowiednie zawiadomienie w siedzibie komisariatu policji oraz reklamację do banku, aby zakomunikować zdarzenie i odzyskać stracone pieniądze. W jaki sposób przeprowadzić procedurę reklamacyjną w przypadku oszustwa cybernetycznego, tak aby jak najszybciej odzyskać stracone oszczędności? Jak pozbyć się problemu np. niechcianego kredytu zaciągniętego w wyniku kradzieży danych osobowych.

  • Najczęstszymi formami oszustw bankowych jest kradzież pieniędzy z konta lub kradzież danych osobowych, zaciągając zobowiązanie na szkodę poszkodowanej osoby;
  • Osoba, która padła ofiarą oszustwa bankowego ma możliwość złożenia reklamacji do banku, w której to musi szczegółowo opisać zaistniałą sytuację;
  • Bardzo często banki odmawiają zwrotu środków i nie uznają składanych reklamacji. W takiej sytuacji można zwrócić się z wnioskiem do Rzecznika Finansowego lub Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Oszustwo bankowe – jak działają oszuści internetowi?

Powszechnie wiadomo, że banki nie operują już gotówką w żywym pieniądzu, a transakcje odbywają się poprzez zapisy cyfrowe na naszych kontach bankowych, dlatego najczęściej kradzież jest wynikiem cyberprzestępstwa popełnionego na szkodę posiadacza rachunku bankowego. Przestępcy swoimi działaniami doprowadzają do kradzieży pieniędzy z konta lub kradną dane osobowe, zaciągając zobowiązanie na szkodę poszkodowanej osoby.

W naszej praktyce zawodowej spotykaliśmy się z rozmaitymi sposobami popełniania przestępstwa oszustwa. Bardzo częstym przypadkiem jest podszywanie się pod pracownika banku i w taki sposób wyłudzanie danych osobowych czy numerów karty. Bardzo często przestępcy działają również za pośrednictwem różnych portali usługowych, podrabiając strony internetowe. Większości z nas uważa, że nie poddałaby się technikom stosowanym przez przestępców, jednak nic bardziej mylnego. Ostatnie sprawy coraz częściej pokazują, że nawet najbardziej odpowiedzialne osoby potrafią złapać się na proste, aczkolwiek sprytne metody działania cyberoszustów.

Reklamacja do banku – jak napisać reklamację na oszustwo?

Banki bardzo często posiadają gotowe formularze wzorów reklamacyjnych, które wystarczy tylko wypełnić i wskazać odpowiednie informacje. Nadto często umożliwiane jest wnoszenie reklamacji poprzez bankowość elektroniczną czy nawet aplikację banku. W takim przypadku należy pamiętać, aby jak najdokładniej opisać zaistniałą sytuację. W zakresie ogólnego kształtu reklamacji, odsyłamy do lektury naszego artykułu.

Natomiast, jeżeli chodzi o szczegółowe elementy, które powinna zawierać każda reklamacja składana w przypadku oszustwa, to z pewnością warto jak najdokładniej opisać problem z powołaniem się na przepisy np. ustawy o usługach płatniczych czy bankowe regulaminy, które wielokrotnie zabezpieczają interesy konsumenta na takie wypadki jak kradzież w wyniku oszustwa.

I tak dla przykładu przepisy ustawy o usługach płatniczych wskazują, że banki w terminie jednego dnia roboczego powinny oddać klientowi skradzioną gotówkę, a następnie dążyć do wyjaśnienia sprawy. Jeżeli po wyjaśnieniu okoliczności czynu, wnioski wskażą, że klient przyczynił się do utraty pieniędzy, bank powinien dokonać oceny stopnia przyczynienia oraz domagać się zwrotu części wypłaconej kwoty. Przepisy wprost stanowią, że rozliczenie powinno mieć miejsce w dniu następnym po incydencie oszustwa lub licząc od poinformowania przez klienta o zaistniałej sytuacji.

Należy również pamiętać, że najistotniejszą kwestią przesądzającą o skuteczności naszej reklamacji będzie załączenie do niej zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa, które uprzednio złożyliśmy na komisariacie policji. Bank co prawda nie może uzależniać zwrotu środków od złożenia takiego zawiadomienia, jednakże jeżeli chcemy działać szybko, dobrze jest czynność te podjąć niezwłocznie i we własnym zakresie.

Pisząc reklamację do banku dotyczącą oszustwa bankowego postaraj się jak najdokładniej opisać problem z powołaniem się na przepisy.

Jakie są szanse na odzyskanie pieniędzy skradzionych z konta w wyniku oszustwa? [oszustwo bankowe]

Bardzo często banki odmawiają zwrotu środków i nie uznają składanych reklamacji, dlatego tak istotne jest, aby podejść do tego w odpowiedni sposób, nie w emocjach spowodowanych zaistniała sytuacją. Sytuacja jest znacznie utrudniona w przypadku kradzieży danych osobowych lub kiedy to klient otworzył furtkę oszustowi, podając dane do logowania lub inne kody do autoryzacji transakcji. Jednakże i w tej sytuacji istnieją szanse na pozytywne zakończenie sprawy. Jeżeli w odpowiedni sposób przejdziemy przez całą procedurę reklamacyjną i wykażemy, że bank zaniechał swoim obowiązkom zgodnie, z którymi powinien wdrożyć procedury wykrywające takie incydenty.

Co, jeżeli bank odrzuci reklamację?

Jeżeli bank nie uwzględni reklamacji związanej z oszustwo bankowe istnieją dalsze możliwości polubownego działania poprzez zwrócenie się z wnioskiem do Rzecznika Finansowego o interwencję w sprawie lub za pośrednictwem skargi wniesionej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Co więcej, jeżeli polubowne metody działania zawiodą istnieje możliwość skierowania powództwa przeciwko bankowi o zapłatę równowartości kwot utraconych w wyniku oszustwa popełnionego na naszą szkodę.

Prawnik w dziale ochrony klienta rynku finansowego. Swoje doświadczenie zdobywała w kancelariach zajmujących się prawem upadłościowym i ochroną konsumenta , które to dziedziny prawa pozostają nadal w spectrum jej zainteresowań. Obecnie zajmuje się sprawami z zakresu prawa bankowego.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Dwie osoby ubrane na czarno
Poprzedni wpis

Spadek po zmarłym, a długi – co robić? [2022]

Sprzeciw-od-nakazu-zaplaty-w-e-sad
Następny wpis

Sprzeciw od nakazu zapłaty w e-sądzie w Lublinie (2024)

Ostatnie z Ogólne